Dinsdag 13 september / Woensdag 14 september - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Lucie Pols - WaarBenJij.nu Dinsdag 13 september / Woensdag 14 september - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Lucie Pols - WaarBenJij.nu

Dinsdag 13 september / Woensdag 14 september

Door: Joke R en Wobby, Jacques, Jan Willem

Blijf op de hoogte en volg Lucie

14 September 2011 | Bulgarije, Sofia

Dinsdag 13 september
Zoals wij gisteren al schreven, vandaag splits de groep zich vandaag in een mannen en een vrouwenprogramma. Maar eerst zijn wij de dag begonnen met het feliciteren van de jarige Ans de Beer. Ze werd overladen met kleine cadeautjes en natuurlijk toe gezongen in het Nederlands en Bulgaars.
Voor het zang gedeelte volgt nu het verslag van Wobby en Joke Voorend. Ook de belevenissen van de avond is door hen beschreven.

De zangles:
Vandaag hebben wij zangles gekregen van Zasjka, docent aan de muziekschool van Kotel. Zij kwam samen met haar dochter en twee andere studenten en probeerde ons een traditioneel Bulgaars lied aan te leren, ‘Zlato le, zlatna yabulka’, het lied over het gouden appeltje. Bij iedere zangpartij zong één van de studenten mee ter ondersteuning, en dat was hard nodig en daar waren wij erg blij mee. De drie meisjes hebben nog voor ons gezongen en dat was ongelooflijk, kippenvel! Ter afsluiting hebben wij hen ook nog Mnogajaleta toegezongen.
Daarna Kotel in, tot vijf uur wat rondgewandeld, de huizen van iedereen bezocht, langs de muziekschool gelopen en natuurlijk wat gegeten bij de Pizzeria. Om vijf uur kregen wij weer zangles van Galina. Iedereen was moe, maar toch is het gelukt om een mooi lied in te studeren, ‘Karagjoz vakal kamatan’.

De mannen op stap.
Voor ons de mannen stond de bus om een uur klaar om af te reizen naar Sungurlare. Een dorp midden tussen de wijngaarden, het hart van de Bulgaarse wijn. Omdat het museum nog gesloten was , hebben wij eerst een bezoek gebracht aan het cultuurhuis en aansluitend de lagere school alwaar de docenten drukdoende waren om de aanvang van het schooljaar voor te bereiden. Het wijnmuseum gaf ons een goed beeld van de inspanningen die de dorpelingen moeten verrichten om uiteindelijk het heerlijke goedje in ons glas te krijgen. Naast de geschiedenis van de wijn bleek het museum ook nog een onschatbare waarde aan kunst en iconen te herbergen. Letterlijk gered van de vuilnisbelt uit een oude kerk die in de communistische tijd gesloten was.
Na ons bezoek aan Sungurlare (met een tussenstop bij de groothandel om nog rakia in te slaan) reden wij door naar Karnobat. Daar werden wij ontvangen op een wijnboerderij, uiterst modern gebouw gesubsidieerd door de Europese Unie. Een groot contrast met alle andere gebouwen die wij tot dan toe gezien hadden.
Ons werden drie wijnen voor gezet: twee witte (Chardonnay, Riesling/Chardonnay) en een rode Merlot/Pinot.
Natuurlijk moesten wij ook hier naast proeven kopen en gingen wij met een zwaar beladen bus weer terug naar Kotel. Een deel van de gekochte wijn is direct soldaat gemaakt onder het genot van een witte bonen maaltijd bij de zigeuners.

Op naar het zigeunerorkest en de maaltijd
De resterende wijn (nog maar een half karafje… van de jerrycan van de dag ervoor) werd soldaat gemaakt en daarna vertrokken wij naar een restaurant in de zigeunerwijk. In deze wijk wonen voornamelijk de muzikanten en een enthousiast orkest begeleidde ons tijdens het eten. Geweldig was het om te zien hoe de muziek de kinderen met de paplepel wordt ingegoten. De jongste van 5 jaar had veel bekijks. Er werd volop gedanst en aan het eind van avond ook gezongen, uit volle borst: More sokol pie. Na deze vrolijke avond, die bijna eindigde in een klein drama voor Ilona… haar mobiel viel net niet in het wc-gat…. gingen wij moe maar heel voldaan naar ons bedje.
Wobby en Joke R.

Woensdag 14 september.
De ochtend is weer aangebroken met een strakblauwe hemel en de koperen ploert aan de einder. Wij willen jullie niet jaloers maken maar het is wederom een dag in de dertig graden.
Tijdens het weer overheerlijke ontbijt, werden Marianne en Jan Willem toegezongen en bedankt voor hun tomeloze inzet en uitstekende organisatie van deze succesvolle reis. Gelukkig waren er genoeg servetten aanwezig!
Ook werd afscheid genomen van de dames die ons de hele week zo goed hebben verzorgd bij het ontbijt.
Vanaf 10.30 konden CD’s, met muziek van Galina, gekocht worden bij Jaap. Dus veel muziek om van na te genieten.

Vandaag gaan we naar Sliven, voor stadsbezoek en inkopen doen.
Op de terugweg gaan we nog uit eten, waar we ook van Jaap en Galina afscheid zullen nemen.
Er volgen geen verslagen meer, vrijdag proberen we het afsluitende reisverslag te publiceren.

Jan Willem/Jacques

• 14 September 2011 - 08:11

Gerda (zus Van Wobby:

Jammer dat er hier in Nederland niet zoveel paplepels zijn waarmee de muziek er wordt ingegoten.....Kunnen jullie er niet wat meenemen, zou het klimaat in Nederland goed doen.
    Goede terugreis !

• 14 September 2011 - 12:01

Lianne:

Bedankt voor al jullie leuke verslagen. Heb ze met veel plezier gelezen.Mooi dat jullie lekker weer hebben gehad en zo te horen en te zien op de fotos ook heeeel veel lol, pleizier en jolijt. Ik vertrek donderdag 15 september voor een vakantie. Zie jullie allemaal begin oktober weer. Tot dan!!!

• 14 September 2011 - 13:57

Lizzy:

Leuk jullie reisverslag lezen! Alweer de laatste dag. Veel plezier nog vandaag en een goede terugreis.
    Tot ziens!
    Jullie penningmeester

• 14 September 2011 - 14:45

Annelies (van Tilly):

Wat een indrukwekkende ontmoetingen hebben jullie gehad. We hebben (een beetje) mee kunnen leven door de verslagen!
    Alvast goede reis terug.
    Enne: Vul jullie koffer met muziek en verhalen....
    Graag tot in het Nederlandse.